Horror Vacui – obávané prázdné místo

Možná už jste se s tímto výrazem setkali. Obávané prázdné místo si říká Horror Vacui – v překladu „strach z prázdného místa“ nebo taky „děs před prázdnotou“, a při pátrání po jeho původu bychom se dostali až někam k Aristotelovi. Ve výtvarném umění se tento strach pojí s nutkáním zaplnit veškerou plochu, na které pracujeme. Viz „famózní“ web lingscars.com (obr. 1).

Prázdné místo může být užitečné. Stejně tak může vadit.

Leckdo si možná řekne, že prázdné místo přeci ničemu nepomáhá a je škoda ho nevyužít. To je ale osudová chyba. Všechny prvky hrají svou roli a volná plocha je stejně důležitá jako ta s obsahem. Prázdným místem totiž můžeme vytvořit důraz na to co je důležité, dát prostor ostatním prvkům v grafice, nebo udělat důležitou pauzu v toku informací (obr. 2).

A co je fascinující je fakt, že existuje přímá spojitost mezi horror vacui a vnímáním hodnot. Jak postupně zaplňujete prázdný prostor, vnímaná hodnota vašeho produktu klesá. O čemž si přečtete třeba v knize Universal Principles of Design (obr. 3).

Zpět na další články

Přejít nahoru