obalový design

Obalový design
a 5 bodů, proč je důležitý.

Obalový design vytváří vizuální podobu obalů a pomáhá produktu a jeho obalu v mnoha rovinách. Chcete přece, aby se Váš produkt dobře prodával a aby byl v obalu dobře chráněný, že? Pojďme se podívat jak na to.

Obal Vám zpravidla ochrání produkt a také ho představuje zákazníkovi. Obalový design odlišuje jednotlivé produkty od sebe navzájem a může podporovat vnínání značky. Design obalů je důležitý dílek do skládačky celého prodejního procesu a rozhodně byste mu měli věnovat pozornost.

K čemu obalový design vůbec potřebujete?

Řekněme, že máte vlastní produkt, který nabízíte zákazníkům. Produkt ale potřebujete nějak ochránit před vnějšími vlivy, potřebujete ho skladovat a poté transportovat. Také chcete produkt zajímavým způsobem propagovat a představovat jeho dobré vlastnosti. Nejde to ale přece udělat tak, že koupíte např. libovolnou krabici a produkt do ní jen tak zabalíte. S takovou byste díru do světa neudělali. Obaly a obalový design mají obrovské možnosti a musíte se spojit s někým, kdo obalům rozumí a kdo Vám s tím pomůže. O čem všem můžete přemýšlet a co vybírat?

Materiál obalu

Obalový design není jen o tom, jak obal vypadá. Důležitý je i výběr materiálu obalu. Různé materiály mají různé vlastnosti a samozřejmě u některých produktů je zcela zřejmé, v jakém materiálu bude zabalen. Např. ale u nápojů máte možnost vybrat sklo, plastovou láhev nebo nápojový karton. Už výběr z těchto možností určitě, jak bude spotřebitel produkt vnímat, stejně tak výběrem můžete ovlivnost možnosti nebo naopak limity ve výrobě, skladování, transportu nebo trvanlivosti, rozdíly budou i v ceně a objemu objednávaných obalů.

Tvar a velikost

Ať už vyberete jakýkoliv materiál, všem ve výsledku můžete dát svůj vlastní unikátní design. Každá láhev přece nevypadá stejně, i nápojové kartony mohou mít odlišnou konstrukci. Vyberte netradiční řešení a odlište se!

U volby tvaru a velikosti musíte zohlednit několik věcí. Chcete, aby se například krabice dobře skládaly na sebe a aby se jich co nejvíce vešlo na paletu? Přejete si, aby byl Váš produkt na regálu co nejvíce vidět? Zvolíte tedy takový formát, aby pohledová strana zabírala co největší plochu? Bude Vás to ale nejspíš stát víc peněz při zalistování produktu do prodejny. Tyto faktory zvažte a není od věci o tom nerozhodovat sám, ale měli byste se poradit právě s designérem obalů.

U velmi malých produktů je otázka, zda je žádoucí je balit do malých obalů. Zde často narážíme na protichůdné požadavky prodejních čísel a ekologie. Malé produkty v malých obalech jsou v regálu hůře viditelné, nebo se na ně nevejde požadované množství informací.

Také se může stát, že potenciální nakupující nabyde dojem, že produkt je moc malý a za danou cenu se nevyplatí, proto se někdy dobré z prodejních důvodů dát produktu na první pohled nelogicky velký obal. To jde ale proti principům ekologie, kdy dbáme na co nejmenší objemy odpadů. Všechny tyto otázky si pokládejte předem a pokud si nejste jisti, oslovte výrobce obalů, marketéra a grafika a pojďme nad problematikou společně diskutovat dřív, než se dostanete do nežádoucí situace.

Komunikace

Obal využívá svou grafickou stránku a texty ke komunikaci. Design obalu komunikuje s potenciálním zákazníkem a produkt mu představuje. Obal představuje značku, tedy výrobce zboží, konkretizuje produkt uvnitř a prezentuje jeho přednosti, způsob použití a další podstatné informace. Nakonec se v prodejně setkáváme s několika velmi podobnými produkty, přesto má každý zcela jiný design obalu, především jeho grafickou část. Každý komunikuje jiné benefity a vyjadřuje jinou atmosféru, každý cílí na jinou cílovou skupinu.

Odpad a recyklace

S produkcí obalů jde ruku v ruce produkce odpadu. Berte tento faktor v potaz při vymýšlení a objednávání obalů. Obaly ze světa nezmizí. Obaly musí spotřebitel vytřídit a ideálně recyklovat. I v kontejnerech zabírají místo, jejich složení určuje možnost nebo nemožnost jejich recyklace a ekologickou zátěž. Mysleme na to už na začátku. Smyslem prodeje produktů není produkce odpadu. Je to jeho vedlejší produkt, se který bychom se měli zodpovědně vypořádat!

„Jestliže to neprodává, není to kreativní.“

David Ogilvy

Obalový design a co nás na něm baví?

Když jsme již na začátku naší profesní dráhy poprvé přišli do kontaktu s obalovým designem, hned jsme věděli, že je na něm něco speciálního. Právě jeho specifika a komplexnost je to, co nás na něm láká. Obalový design je celý soubor zkušeností, je to obor rozmanitý a složitý, s velkou mírou zodpovědnosti. Možná proto se mu věnuje jen část designérů a možná právě proto nás láká být těmi z mála, kdo se mu věnují.

Výše jsme popsali, co všechno se týká přípravy a navrhování obalů. My se věnujeme především grafické části obalů, tedy konstrukci necháváme jiným zkušeným kolegům. Často má navíc klient formát vybraný předem a nás osloví právě s požadavkem na grafický návrh obalu. I tato zúžená část procesu je ale velmi komplexní.

S klienty přemýšlíme na nad otázkami marketingu, hledáme správné názvy, claimy, texty, benefity. Navrhujeme grafiku, layout, barvy, typografii, ilustrace, piktogramy. Umístíme legislativní texty, recyklační značky, čárový kód. Grafiku a barevnost zvolíme s ohledem na tiskovou technologii, někdy definujeme vrstvy povrchových úprav jako je ražba, parciální lakování, slepotisk nebo podtisk u transparentních folií.

Jak je vidět, příprava designu na obal je relativně komplikovaná činnost. My máme rádi výzvy, proto nás právě obalový design baví! Navíc žádný projekt není nikdy stejný jako ten předchozí.

Prohlédněte si naše portfolio realizovaných projektů v oblasti obalového designu.

V čem je tedy obalový design
důležitý?

Vlastně už jsme skoro všechno řekli. Pojďme si to shrnout do pěti přehledných bodů.

1. Ochrana produktu

Obal chrání produkt a už konstrukce obalu může tuto vlastnost pozitivně nebo negativně ovlivnit. Konstrukci obalu a materiál by měl navrhovat skutečný profesionál, aby obal dobře chránil.

2. Propagace a marketing

Obal můžete (a měli byste) využít k propagaci svého produktu! Využijte plochu obalu naplno. Obal je skvělá propagační plocha a máte ji vlastně „zadarmo”. Můžete propagovat benefity produktu nebo limitované akce či soutěže.

3. Odlišení od konkurence, podpora vlastní značky

Konzistentním používáním grafického tónu Vaší firmy a Vašich produktů docílíte toho, že spotřebutelé Váš produkt vždy bezpečně poznají a odliší ho od konkurence. Se spotřebiteli si budujete dlouhodobý vztah. A oni Váš produkt musí vždy poznat!

4. Funkčnost

Obal musí fungovat. Není nic horšího, než když obal nedrží tvar, nejde odtrhnout víčko nebo texty nepodávají podstatné informace o výrobku.

5. Ekologie

Dobrý obal musí být recyklovatelný. Jinak skončí na skládce a nelze ho dál využít. Vybírejte takové obaly, které lze recyklovat a využít jejich materiál k dalšímu zpracování.

Prohlédněte si naše portfolio realizovaných projektů v oblasti obalového designu.

Obalum – obaly & branding. Turnovská 21, Mnichovo Hradiště.

Přejít nahoru